آرکی تایپ چیست و چگونه از آن در شخصیت سازی برند استفاده می شود؟

شاید یکی از ابتدایی ترین و مهم ترین کارهایی که لازم است هر شرکتی در چرخه ی عمر خود انجام دهد، شناخت ماهیت و فلسفه وجودی آن است. شرکتی که خود را بشناسد، انتخاب های درست تر، روابط بهتر و قویتر را با مشتریان خود برقرار خواهد کرد. در نتیجه موفقیت و پیشرفت های بیشتری خواهد داشت.

شخصیت شناسی برند را می توان با مطالعه بر روی شباهت های انسان انجام داد تا به ارائه مدل های کلی و مشخصی برای شخصیت برند دست یافت. شخصیت شناسی برند به ما کمک می کند تا به شناخت خود نزدیک تر شویم. در عین حال با شناخت شخصیت های گوناگون، می توانیم به دیگران در شناخت از برند خود و ایجاد حس نزدیکی کمک کنیم.

در روانشناسی، نظریه های مختلفی برای شخصیت شناسی مطرح شده که هرکدام دسته بندی های مختلف خود را برای شخصیت انسان ارائه می دهند. در این میان،شخصیت شناسی آرکی تایپی یکی از جذاب ترین و کاربردی ترین نظریات در این حوزه می باشد.

با کشف و استخراج شخصیت برند میتوانیم بگوییم چه رنگی ، چه فرمی ،چه ویژگی هایی و چه وعده ای مناسب شرکت و بازار آن است. دنیایی از مفاهیم ،صفات و داستان برند مشخص و پایه ریزی می شود . یک برند قوی آگاهانه رفتار های خود را طرح ریزی می کند .

دادن ویژگی انسانی به برند برای برقراری پیوند عاطفی بین مشتریان و برند بسیار مهم است .

آرکی تایپ میانبری است به شخصیت سازی در برندینگ و ابزاری قوی برای تمایز برند شما از رقبا است.

بسیار طبیعی است که ذهن ما آنقدر درگیر مسائل روزمره و درصدد حل آن‌ها باشد که توان تمرکز بر یک پیام خاص از برندها را نداشته‌ باشیم و متوجه نشویم فلان شرکت با ساخت تیزر تبلیغاتی خود قصد داشت که چه موضوعی را به ما بفهماند. اما سؤال اینجاست که چرا به‌ندرت مفهوم بعضی از این پیام‌ها را نه تنها به راحتی متوجه می‌شویم بلکه ماه‎‌ها و سال‌ها در ذهنمان می‌ماند. رمز جذبه‌ی این برند‌ها در جلب توجه ما چیست؟ آن‌ها چگونه می‌توانند این هویت شخصی خاص متمایزکننده را داشته باشند؟ این موضوع برمی‌گردد به ارتباط آن برند و تبلیغ خاص با شخصیت ما. و برای تحلیل این موضوع باید به واژه‌ای به نام آرکی‌تایپ برند بیشتر آشنا شویم و کاربردهای آن در برند و برندسازی را بشناسیم. بسیاری از برندها با استفاده از پرسوناژ و ویژگی‌هایی پایدار تجربه‌ی کاربری انسان‌ها را مورد تأثیر قرار می‌دهند و به آن‌ها اجازه داده داستان‌ها و سمبل‌های برند را به سرعت و تاثیرگذار دریافت کنند. آرکی تایپ‌ها همچون تپش قلب برند هستند. آن‌ها می‌توانند مفهومی را به مشتریان منتقل کنند که آنان را به محصولات چنان مرتبط می‌سازد که گویی آن محصولات به گونه‌ای زنده هستند و افراد می‌توانند با آن‌ها رابطه داشته و نگرانشان باشند.

ارتباط شخصیت برند و آرکی تایپ
برند شما ممکن است در ارتباط بسیار قوی با یک آرکی تایپ خاص باشد. در بعضی از موارد بهتر است که این رابطه با ترکیبی از چند آرکی تایپ باشد. اگر شما این ارتباط را با ترکیبی از چند آرکی تایپ ایجاد کرده‌اید، بهترین راه آن است که یکی از آن‌ها را به عنوان آرکی تایپ غالب تعیین کرده و دیگر آرکی تایپ‌ها را به عنوان پوشش دهنده تعیین کنید. به عنوان مثال اگر شرکت شما درباره‌ی کمدی و موضوعات سرگرمی نیست اما با این حال می‌خواهید شوخی به عنوان بخشی از تن صدای برند شما باشد، بهتر است که آرکی تایپ دلقک را به عنوان شخصیت دوم برگزینید. این آرکی تایپ باید حدوداً ۱۰ درصد از ترکیب کلی را به خود اختصاص دهد. ممکن است که علاقه داشته باشید برند خود را با ویژگی‌های مثبت بسیاری از آرکی تایپ‌ها همراه سازید، اما بیش از حد غرق شدن در انواع آن می‌تواند شفافیت برند شما را کاهش دهد. به خاطر داشته باشید که ارتباط برند با آرکی تایپ به منظور ایجاد یک میانبر روانشناسی است. یک میانبر با تعداد بسیاری شاخه چندان موفق نمی‌تواند عمل کند. داشتن تصمیم‌هایی شفاف تأثیر بسیار زیادی در موفقیت کسب و کار شما خواهد داشت.

معرفی ۱۲ آرکی تایپ برند و راه‌های شناسایی آنها

۱)آرکی تایپ برند جادوگر، رؤیاها را به حقیقت تبدیل می‌کند

این نوع آرکی تایپ برند فقط رؤیاها و خیال‌ها را به واقعیت تبدیل می‌کند و به فکر تولید محصولات بهتر نیست. او کارهایی خارق‌العاده انجام می‌دهد و نتایجی باورنکردنی به دست می‌آورد. آنچه‌ این برندها برای مشتریان خود فراهم می‌کنند، تجربه‌ی باشکوهی است که هیچ‌کس جز آنها از این توانایی برخوردار نیست. آرکی تایپ برند «جادوگر» آن‌قدر با اصول جهان سازگار و هماهنگ است که می‌تواند غیرممکن را ممکن بسازد.

 

۲) آرکی تایپ برند دانشمند، همیشه در جست‌و‌جوی حقیقت است

کلید موفقیت از دید دانشمند، عقل و دانش است و تمام چیزهای دیگر در مقایسه با طلب علم ثانویه هستند. دانشمند، این شخصیت، برند گرم و صمیمانه‌ای به‌نظر نمی‌رسد و مانند برند جادوگر شما را شیفته‌ی یک دنیای فانتزی نمی‌کند، اما درعوض به‌واسطه‌ی نشان دادن استعداد و زیرکی‌اش از احترام دیگران برخوردار است. در این تیپ شخصیتی، برندها اعتبار و احترام خود را با نشان دادن هوش و ذکاوت در طراحی محصولات و خدمات به دست می‌آورند.

 

۳)آرکی تایپ برند بی‌گناه و معصوم، فقط می‌خواهد شاد باشد

جای بی‌گناه در بهشت است. در دنیای یک‌ بی‌گناه همه آزاد، پاکدامن و شاد هستند. یک برند بی‌گناه هرگز با استفاده از تبلیغات، شما را به خرید وادار نمی‌کند و سعی ندارد شما را برای گرفتن این تصمیم متقاعد کند. او برندی است که با خوبی‌ها، با اخلاق، سادگی یا دوران کودکی زندگی را سیر می‌کند. آرکتایپ برند بی‌گناه شما را با چیزی بسیار قدرتمندتر مسحور می‌کند: نوستالژی.

 

۴) آرکی تایپ برند متمرد(یاغی)، می‌خواهد انقلاب به‌پا کند

متمرد از هیچ‌کس نمی‌ترسد. برندهای متمرد بدون درنظرگرفتن وضعیت موجود، زندگی خودشان را کنترل می‌کنند. او قوانین صنعت را می‌شکند و هر قانون بی‌تأثیر را از بین می‌برد و برای مثال علیه یک سیستم مبارزه می‌کند. درحالی‌که برند بی‌گناه یادآور زنگ تفریح دوران دبستان است، آرکی تایپ برند متمرد یادآور دورانی است که از دبیرستان فرار می‌کردیم. برپایی شخصیتی مستقل، هدف نهایی یک برند متمرد است.

 

۵)آرکی تایپ برند دلقک، در لحظه زندگی می‌کند

دلقک فقط به فکر سرگرمی است. شخصیت برند دلقک شاید درمان‌ درد نباشد، اما روز شما را بهتر می‌کند. نام تجاری که در برندینگ خود را به عنوان یک برند طنزپرداز به دیگران معرفی می‌کند می‌خواهد در کنار ارائه محصولات یا خدمات خود، لبخند را بر روی لبان شما بیاورد و لحظاتی لذت‌بخش را برای شما رقم بزند، و حتی زندگی را برای شما با شادی، راحت‌ و قابل تحمل‌ کند.در جعبه‌ابزار دلقک همیشه شوخ‌طبعی، نادانی یا حتی کم‌عقلی پیدا می‌شود. هدف اصلی یک برند دلقک، شادی برای شماست.

 

۶)آرکی تایپ برند عاشق، می‌خواهد شما را از آنِ خود کند

اشتیاق شدید، لذت و شهوت، واژه گان کلیدی برند عاشق هستند. شخصیت عاشق می‌خواهد او را شریک لحظات صمیمی زندگی‌تان کنید. شما برای جشن گرفتن، تولد عشق زندگی‌تان، سالگرد ازدواج‌ یا لذت رابطه ی جنسی به خریدن چه چیزی فکر می‌کنید؟ احتمالا به سراغ یک برند عاشق می‌روید.

 

۷) آرکی تایپ برند ماجراجو، آزادی می‌خواهد

یک ماجراجو به تنها چیزی که اهمیت می‌دهد آزادی است. درحالی‌که برندهای دیگر ممکن است در ساخت‌ خانه به شما یاری برسانند، برندهای ماجراجو شما را به بیرون آمدن از خانه دعوت می‌کنند. و کمک می‌کند تا مردم احساس آزادی کرده و فردیت خود را نشان دهند. این برندها به تولید محصولات، سفر کردن، ماجراجویی و یا خلق تجربه‌های جدید و هیجان‌انگیز کمک می‌کنند.

 

۸) آرکی تایپ برند حاکم، قدرت مطلق می‌خواهد

حاکم، تجمل‌‌پرست و انحصارطلب است. آرکی تایپ حاکم آرمانی‌تر از همه آرکی تایپ‌ها است. آنها دیگران را برای رسیدن به سطحی از موفقیت تشویق می‌کنند. برندهایی مسلط، کارآمد، منظم، مسئولیت‌پذیر و پرتحرک هستند. استراتژی این افراد این است که با قدرت کنترل خود را بر دیگران را اعمال کنند. اکثر مواقع آن‌ها می‌خواهند یک خانواده یا جامعه مرفه و موفق بسازند. این افراد مردم را به نظم و انضباط بیشتر (که در بسیاری از اوقات خودشان تعیین کننده‌ی این نظم و انضباط هستند) تشویق می‌کنند.اگر یک مشتری از برند حاکم خرید کند، حتما باید به طبقه برگزیده‌ای از جامعه تعلق داشته باشد. کیفیت خوب و قیمت زیاد برای یک برند حاکم حیاتی است. جواهرات و وسایل‌نقلیه‌ی گران‌قیمت و لوکس طبیعتا برای شخصیت برند حاکم مناسب هستند.

 

۹)آرکی تایپ برند پرستار یا حمایتگر، می‌خواهد از شما پرستاری کند

پرستار، خیر‌خواه و نوع‌دوست است. او می‌خواهد در خدمت شما و عزیزان شما باشد. برندهای پرستار گرمابخش و قابل‌اعتماد هستند. وقتی پای فرزندان‌تان به میان می‌آید، می‌توانید به این برندها متکی باشید. بعید است که یک شخصیت برند پرستار کمپین تبلیغاتی به راه بیندازد و دست به رقابت بزند. آنها نقطه‌ی مقابل رقابت‌جویان هستند.

 

۱۰)آرکی تایپ برند قهرمان می‌خواهد خودش را اثبات کند

شخصیت برند قهرمان ، دنیا را به جای بهتری برای زندگی تبدیل می‌کند. یک برند قهرمان نگران پرستاری از شما نیست، بلکه به چالش کشیدن شما برایش مهم است. اگر می‌خواهید از عهده‌ی مشکلات برآیید، به کمک یک قهرمان نیاز دارید. هدف این شخصیت مجاب کردن شما برای «آری گفتن» و پیوستن به یک برند قهرمان برای رویارویی با خطرات و تهدیدهاست. برندی با الگوی قهرمان به دنبال یافتن رقیبی است که او را شکست دهد؛ اما در عین حال به شدت در مقابل شکسته شدن مقاومت به خرج می‌دهد. او عاشق رقابت و مبارزه است و به قولی ((به دنیا آمده تا بجنگد… به دنیا آمده تا شکست دهد)).

 

۱۱)آرکی تایپ برند واقع گرا، حس تعلق داشتن را دوست دارد

نه از زرق‌وبرق خبری است و نه از فریبندگی، فقط یک محصول قابل‌اعتماد که کارراه‌انداز باشد؛ این هدف یک برند با شخصیت «آدم عادی و قاعده مند» است. این نوع از برند ، بر ارائه‌ی محصولاتی تمرکز می‌کند که می‌توانند بدون خودنمایی، همه را به خود جذب کنند. آنها نسبت به مردم احساس تعلق می‌کنند، به ما فروتنی را یاد می‌دهند و معتقد هستند که تحقق رؤیاهای ما با سخت‌کوشی و نگرش خوب امکان‌پذیر است. از جمله ویژگی‌های چنین شخصیتی در برندها صادق بودن و اعتماد بسیار است اما چیزی که می‌توان جزءِ ویژگی‌های بد آن‌ها به حساب آورد، حریص و نخبه‌گرا بودن آن‌ها است. لذا این سخت‌ترین نوع آرکی تایپ برند است، چون باید محصولی داشته باشید که گروه‌های سنی مختلف را جذب کند.

 

۱۲)آرکی تایپ برند ابداع‌کننده، در جست‌وجوی کمال است

ابداع‌کننده نگران هزینه‌ی تولید یا سفارشی ساختن نیست. نگرانی او فقط یک چیز است: ساختن یک محصول بی‌عیب‌ونقص. او در زندگی به دنبال پیدا کردن خود نیست بلکه به دنبال ساختن خود است. هدف او تحقق آرمان‌هاست. یکی از مشکل‌ساز‌ترین ویژگی این افراد که البته می‌توانند به سادگی با آن مبارزه کنند کمال‌گرایی است.گرچه جادوگر هم بر رؤیا و تخیل تأکید می‌کند، ابداع‌کننده از این نظر متفاوت است که قفل جادوی جهان را باز نمی‌کند تا غیرممکن را ممکن بسازد، بلکه چیزی را خلق می‌کند که عاری از عیب باشد.

پیام بگذارید

مشترک شدن در به روز رسانی!