مفهوم پنهانی رنگ های مختلف

اگر بخواهید از رنگ در تبلیغاتتان استفاده کنید، باید بدانید که رنگ بیش از یک ترفند در جلب توجه است. رنگ ها به خلق فضا و تغییر احساسات کمک می کنند. برای افزودن شانس موفقیت تان باید به این نکته آگاه توجه داشته باشید که رنگ ها همواره خالق احساسات شورانگیز ثانوی در افرادند و می توانند به آنان احساس سبکی، قدرت، نرمی، طعم، رایحه، زنانگی و مردانگی ببخشند.

چند سال پیشتر، Louis Cheskin مدیر شرکتی که پژوهش هایی در مورد رنگ ها را هدایت می کرد، از خانم های خانه دار خواست که پودر شستشویی را که در سه نوع جعیه ی متفاوت ارائه می شد، امتحان کرده و تصمیم بگیرند که کدامیک مناسب شستن پارچه های ظریف است. جعبه ی اول زرد رنگ بود، دومی آبی و سومی نقطه های زردی روی زمینه ی آبی رنگ داشت. اگرچه جعبه ها دارای محتویات یکسانی بودند، اما رنگ های مختلف آنها واکنش های متفاوتی در زنان باعث شد. آنان احساس کردند که جعبه ی زرد رنگ حاوی ماده شوینده بسیار قوی است و پارچه را خراب می کند. جعبه ی دوم به تصور آنان حاوی ماده غیرموثر بود و نمی توانست پارچه ها را به خوبی بشوید، اما آنان موافق بودند پودر جعبه ی آبی و زرد، بهترین نتیجه را دارد.

در یک پژوهش دیگر، به گروهی از زن ها دو نمونه از یک کرم زیبایی دادند. یکی از آن ها در قوطی صورتی رنگ و دیگری در قوطی آبی رنگ جا داشتند. از زن ها خواسته شد که بهترین کرم را انتخاب کنند. بیش از ۸۰ درصد زن ها اظهار داشتند که قوطی صورتی رنگ حاوی کرم موثرتر از دیگری است، اگرچه محتویات هر دو قوطی یکسان بود.

متخصصان تبلیغات از مدت ها قبل به این نکته پی برده اند که یک رنگ خاص می تواند در موفقیت یا شکست نقشی موثر بازی کند. رنگ مناسب می تواند فروش محصول را افزایش دهد.

معانی پنهان رنگ ها

۱. قرمز

سال های زیادی رنگ های قرمز و سفید می توانستند تقریبا هر کالایی را به فروش برسانند. این امر تصادفی نبود، قرمز رنگ تبلیغات و نماد عشق، گرمی، و شور و هیجان است. این رنگ همچنین با خونریزی و انقلاب و آتش ابدی جهنم در ارتباط است. این خشن ترین و پویاترین رنگ هاست و دارای توانایی بالقوه برای عمل. قرمز لذت پیروزی و انقلاب را مجسم می کند.

شما می توانید از رنگ قرمز برای هر نوع اخطاری استفاده کنید. رنگ قرمز فشارخون را بالا می برد و مجب تنش عضلانی و فعالیت های تنفسی می شود. قرمز رنگ رانندگی تند است. اگرچه قرمز تیره رنگی غنی و سنتی محسوب می شود، قرمز شرابی به عنوان رنگی پرتجمل و باشکوه تلقی شده است. قرمز گیلاسی رنگی شورانگیز است. قرمز متوسط نماد فعالیت، قدرت و حرکت است. قرمز روشن نشانه ای از قدرت، انرژی، لذت و پیروزی است.
شما می توانید از رنگ قرمز در موارد زیر استفاده کنید:

برای محصولات آتش نشانی
برای تمام محصولاتی که احساس مردانگی را القا می کنند. برای مثال اتومبیل های اسپورت، سیگار، کرم ریش تراشی
برای تمام محصولاتی که بی اراده خریداری می شوند، برای مثال شکلات و آدامس
وعده ای از کیفیت و ارزش و در عین حال به اندازه ی کافی رنگی خنثی است که می تواند برای هر نوع کالایی استفاده شود.
برای همه علائم هشدار و اخطار
صاحبان رستوران های فست فود از این رنگ نهایت بهره برداری را می کنند و فضای غذاخوری خود را به این رنگ در می آورند. این روش مشتریان را تشویق به شتاب زدگی می کند و بنابراین از تعداد مشتری بیشتری پذیرایی می شود.

کارگران به همین دلیل وقت کمتری را در دستشویی های قرمز رنگ نسبت به دستشویی های آبی رنگ می گذرانند.

۲. نارنجی

رنگ نارنجی احساس گرمی، آتش خورشید، نور و پائیز را القا می کند و همراه با این ها، تاثیرهای روانی این رنگ به صورت اشتیاق، برانگیختگی و احساس جوانی در شخص ظاهر می شوند. رنگ نارنجی به مقدار زیاد، تپش قلب را بدون بالا بردن فشار خون افزایش می دهد. نارنجی رنگ مناسب برای غذاهای آماده، راویولی، گوشت و کنسروهایی است که با گوجه فرنگی درست می شوند.

۳. زرد

زرد، رنگی شاد، دوستانه و پرجنب و جوش و نمادی از شوخ طبعی و لذت در زندگی است. این رنگ درخشان درست مانند پرتقال به شما احساس گرمی و روشنایی می بخشد. زرد نقش بسزایی در جلب توجه مشتریان دارد، به ویژه زمانی که با رنگ سیاه ترکیب می شود. در بازار، رنگ زرد نشانه ی قیمت ارزان است. ساب وی، مکدونالد و یلو شوز از این رنگ استفاده می کنند. زرد برای محصولاتی که با ذرت، لیمو و کرم ضدآفتاب ارتباط دارند، بسیار مناسب است.

۴. سبز

رنگ سبز احساس آرامش و استراحت را به شما می بخشد، فشار خون را پائین می آورد و رگ ها را فراخ می کند. سبز نشانه ای از سلامتی، تازگی و طبیعت است. معمولا از این رنگ برای سبزیجات کنسرو شده و محصولات تنباکو، به ویژه موادی که دارای رنگ نعنایی اند استفاده می شود.

۵. آبی

رنگ آبی شما را به آسمان، آب، دریا، هوا و سفر می کشاند. با احساس آزادی، رویاها و جوانی ارتباط دارد. آبی رنگی آرام و آرامش بخش است. آبی نماد امنیت و محافظه کاری است. همچنین آبی، رنگ ثروت، اعتماد و امنیت است.

رنگ آبی روشن به شما احساس تازگی می بخشد و در پرده ای تیره تر، احساس خنکی. آبی مناسب غذاهای منجمد و تمامی نوشابه هاست، به ویژه زمانی که با رنگ زرد ترکیب می شود. سردترین رنگ، آبی – سبز است.

عجیب است که ما از غذاهای آبی رنگ اجتناب می کنیم، این یادگار عادت های غذایی روزگار قدیم است. ما ترجیح می دهیم که دانه ها، ریشه ها و میوه های رسیده به رنگ سفید، قهوه ای و زرد باشند.

۶. بنفش

بنفش رنگ قرمز آرام است. در این رنگ نوعی اندوه موج می زند. در تبلیغات بندرت از این رنگ استفاده می شود. شاید به جز مواقعی که بخواهند به محصولی احساس وفاداری ببخشند.

۷.قهوه ای

این رنگ با زمین، جنگل، گرمی و راحتی مرتبط می شود و نمادی از یک زندگی سالم و کار روزانه است. قهو های به نوعی ابراز میل به تملک و رفاه مادی است. قهو های رنگی مردانه است و احساس حرفه ای بودن و جایگاه اجتماعی را القا می کند. از این رنگ می توان برای تمام کالاهای مردانه استفاده کرد.

۸. سیاه

رنگ سیاه با تجسم مرگ، عزاداری و انزوا همراه است. سیاه، کیفیت شب و کاراکتر غیرقابل نفوذ آن را به ذهن می آورد. سیاه رنگی بدون امید و آینده است. در عین حال، رنگ سیاه احساس تمایز، برتری، شکوه، عظمت، زنجیره ای از اشرافیت، تشخص و طبقه ی اجتماعی را برمی انگیزد. این رنگ دارای کاراکتر برجسته ای است که می توان برای محصولات سطح بالا مانند عطر، به کار گرفت.

در تبلیغات معمولا از رنگ سیاه استفاده می شود، زیرا در نشان دادن تضاد بسیار موثر است و به علاوه این رنگ می تواند زمینه ای برای تمامی رنگ های اطراف آن باشد.

۹. سفید

به رغم درخشش، این رنگ نوعی احساس سکوت و خنکی را برمی انگیزد. در ابعاد وسیع، سفید می تواند خیره کننده باشد، اما به تنهایی، احساس تهی بودن را القا می کند. سفید نمادی از پاکیزگی است و به همراه رنگ آبی، احساس تازگی و طراوت را برمی انگیزد.

۱۰. خاکستری

رنگ خاکستری احساس تردید را در شما بیدار می کند. پریدگی این رنگ به شما احساس ترس، پیری و مرگ را می بخشد. خاکستری کثیف ترین رنگ هاست. در عین حال، رنگ خاکستری متالیک، نمادی از قدرت، تمایز و موفقیت است.

۱۱. صورتی

رنگ صورتی، ظریف و رمانتیک است و نمادی از ملایمت، زنانگی، محبت و نزدیکی است.

پیام بگذارید

مشترک شدن در به روز رسانی!